Mauerpark 2018

Geïnspireerd door een artikel op Workjuice en Girlonthemove.nl, leek het me leuk om mijn ochtendroutine eens te delen. Het is als freelancer die thuis werkt namelijk té verleidelijk om de hele dag in je pyjama rond te banjeren.

Zoals voor de meeste mensen, was het voor mij ook even zoeken naar een fijne ochtendroutine. Ik heb ‘m vormgegeven met het Mindset Reset programma van Mel Robbins. Dat was vanaf januari mijn reden om vroeg op te staan, en dat doe ik nog steeds.

Ik wil ook niet meer anders. Vroeg uit mijn bed stappen, maakt dat ik me beter en productiever voel.

Wat voor mij erg helpt qua productiviteit?
– vroeg opstaan (meteen opstaan vooral, niet snoozen)
– glas water drinken
– heerlijke koffie kunnen drinken
– beweging
– goed ontbijt
– douchen

Dat vroege opstaan gebeurt veelal rond 6:22. Mijn vriend verklaart me voor gek, maar voor mij werkt het. Ik voel me al direct beter als ik vroeg aan de dag begin, in plaats van pas om 9 uur. Dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Ik schiet even de badkamer in, vul een mason jar met water en slinger de koffie aan. Ondertussen wordt onze mopshond wakkergeknuffeld en dat is stiekem het allerbeste aan de ochtend: ons beessie weer zien.

Met water en koffie ga ik de werkkamer in. Daar schrijf ik vaak even wat dingen op in mijn notitieboekje – soms blader ik ook terug naar vorige bladzijden. Koffie op, dan ga ik alvast met de hond lopen. We wonen in Barcelona en nu hartje zomer, is het om 9 uur al te warm voor het beessie. Daarom loop ik zo vroeg mogelijk.

Kom ik terug, rol ik vaak mijn matje uit voor 10 minuten yoga. Het is ongelooflijk wat 10 minuten yoga met me doen. Alleen even rekken en strekken, goed ademen en even mijn lichaam voelen. Heerlijk. Ik mis het ook écht als ik het een ochtend niet doe.

Qua ontbijt krijg ik meestal pas honger na yoga en ik ga vaak voor havermout bananenpannenkoekjes. Die vullen én zijn lekker. Ik eet ze op achter mijn bureau, terwijl ik wat rondscroll of een filmpje kijk en daarna ga ik meestal douchen.

Als ik daarna achter mijn bureau schuif – en al helemaal als ik op papier schrijf wat ik al heb gedaan die ochtend, staat mijn mindset al op standje productief. En dat scheelt toch zo ontzettend veel!

In januari van dit jaar deed ik mee aan de Mindset Reset van Mel Robbins en ik moet zeggen: sindsdien sta ik – bijna- elke dag zonder moeite om 6:22 op.

Aan snoozen heb ik persoonlijk totaal niks. Het enige wat er gebeurt als ik snooze (when you snooze, you lose), is dat ik weer inslaap, heftige, rare dromen krijg en 1,5 uur later kapot wakker word.

Dan heb ik direct een slechte start te pakken, voel me dan ook slecht over mezelf en raak in de verkeerde mood. Dat brengt me dus totaal niks.

Dan liever, al ben ik nog moe, even rechtop, wekker af en eruit. Dan maar 10 minuten slaperig, maar dat komt vanzelf goed.

Blijven liggen contribueert absoluut niet aan mijn leven.

Wel merk ik dat door het vroege opstaan, ik rond een uur of 14 uur moe wordt. Logisch, vanaf 7 zit ik eigenlijk te knallen, focus ten top, lekker vroeg, de wereld slaapt nog. Dan kun je er donder op tegen zeggen dat je tussen de middag “inkakt”.

Dat is dan veelal mijn cue om:
1. Of even door het huis te lopen. Ik draai een wasje of veeg door de keuken. Meestal krijg ik dan een ingeving om te schrijven of iets te doen.
2. De hond te pakken en even naar buiten te gaan. Of alleen een rondje te lopen, aangezien ik in Barcelona woon en het voor de mops te warm is ’s middags.
3. Te gaan sporten. Ik begin bijna altijd ’s ochtends met 10 minuten yoga, dan kan ik ’s middags – als ik wil – nog een work out doen.

Als ik laag in mijn energie zit, doe ik dus none of the above en wijk ik uit naar vlogs van mensen. Totaal onproductief, want 1 vlog worden er meer en voor ik het weet, zijn mijn uren weg en voel ik me weer schuldig, omdat ik 2 uur niks heb gedaan.

Overigens zijn er heus dagen, zoals vandaag wel, dat ik me even wat slomer voel. Iets met een festival op zaterdagavond, te laat in mijn bed, teveel biertjes, rottig slapen (en niet in ons eigen bed), gisteren dus een slome dag en vannacht te vast geslapen. Tja, dat komt ook voor. De prijs van gezelligheid ;).

Dat is dan direct een voordeel van freelancen/voor jezelf werken: voel je ‘m even totaal niet op maandag of dinsdag, dan heb ik de optie om te stoppen en de volgende dag (of ’s avonds) nog even door te gaan. Geen punt, kan allemaal.

Dat neemt niet weg dat productief zijn een stuk lekkerder voelt!