City Guide Copenhagen

Afgelopen week waren we 3 dagen in Kopenhagen (en dat rijmt!). Vantevoren wisten we niet heel goed hoe we die dagen vol zouden gaan krijgen, maar mijn hemel: wat heeft Kopenhagen ons verrast. Wat een heerlijke, fantastische, ruime, vriendelijke, prachtige stad is dit!

Hieronder vind je mijn lijst met must-do’s en must-see’s voor als je zelf naar de Deense hoofdstad afreist.

Openbaar vervoer

Dikke eerste tip voor Copenhagen overigens: koop een Deense ovchipkaart. Rejsekort.

Openbaar vervoer is best prijzig en je kan beter 1x zo’n kaart aanschaffen en uploaden dan elke keer een separaat kaartje.

Hotels in Kopenhagen

Qua overnachtingen hadden we gekozen voor het Comwell Copenhagen Portside – Dolce by Wyndham. Lees HIER meer over het hotel. Wat mij betreft is het, ondanks de ligging buiten het centrum, een dikke aanrader!

Wij reisden af naar Kopenhagen, omdat we de hitte van Barcelona wilden ontvluchten. Het zag er, de week ervoor in het weerbericht, naar uit dat onze wensen gehoord zouden worden. Onze koffers zaten dus vol met lange mouwen en jeans. Zodra we in het hotel waren, Comwell Copenhagen zaten we, beseften we ons eigenlijk al dat we onze halve kofferinhoud voor niets hadden meegenomen.

Anyway, het was avond en zoals mijn vriend zei ‘koelt het echt wel af ’s avonds. Dus ik trok mijn jeans, een shirt en een blouse aan. Was dus totaal niet nodig en die blouse verdween in de kinderwagen (praktisch wel!).

De eerste avond aten we bij Det Simrer. Dit ligt in xxx en wij besloten te gaan lopen. Niet helemaal handig met een klein meisje, dus terwijl we liepen besloten we voor de volgende dag fietsen te gaan huren!

We hadden ook een Rejsekort, maar hey, het zou vast niet de laatste keer Kopenhagen zijn, dus die kaart komt altijd van pas.

Eten in Kopenhagen

Lunchen in Kopenhagen

Algemene tips in Kopenhagen

Sightseeing Kopenhagen

Interieur Kopenhagen

Kopenhagen is echt fietsstad nummer 1, en als je denkt dat er in Amsterdam veel fietsen rijden – dan nodig ik je uit om eens in Kopenhagen te kijken.

Koffie in Kopenhagen

Van tevoren had ik wat rond geinsta-ed en ge-googled waar je het lekkerste bakkie van Kopenhagen kon genieten. Onder andere kwam ik uit bij Democratic koffie, maar dat bleek in de wijk te zitten waar we die avond ervoor hadden gegeten, en dus vrij off route.

Doordat we in de wijk xxx terechtkwamen, strandden wij bij:

Lekker joh!

Shoppen in Kopenhagen

The Mermaid

Gut ja, dé bezienswaardigheid van Kopenhagen. Toen ik 15 was, bezocht ik Denemarken voor een uitwisseling met de MAVO, en was ik even in Kopenhagen. De Zeemeermin had ik echter nog nooit gezien, behalve op TV bij Bassie en Adriaan ;). Hier wilden we dus heen. Moet zeggen dat we er niet bewust naartoe zijn gereden, maar die dag fietsen huurden, begonnen te rijden en ineens dachten: wacht even, hier zit de haven, dan is de Zeemeermin hier vlakbij. We zijn erheen gereden om het vol te zien met toeristen die een voor een hun leven waagden om de stenen omlaag te klimmen naar het beeld van Hans Christian Andersen.

De Zeemeermin is klein, het is een standbeeld, dus heeft niet heel veel om het lijf, maar het is wel iets wat bij Kopenhagen hoort natuurlijk.

Persoonlijk vond ik het op foto’s en ansichtkaarten altijd een beetje eng. Zo’n kil beeld bij dat open water. Maar laten we wel wezen: in de realiteit, tenzij je er om 5 uur ’s ochtends bent, heb je altijd een bak toeristen op de foto. Wij hebben dus niet eens de moeite gedaan, was gewoon hopeloos.

Royal Library

Nog zoiets waar we volledig random langskomen. WE besloten te gaan lopen en kwamen uit bij een prachtige tuin. Dit bleek, toen we eruit liepen en een bordje zagen, de Royal Library te zien. Blij dat we er per toeval in zijn gelopen, want ik ben geen type die gebouwen bezoekt op een stedentrip.