Neonletters in Berlijn: lust op het eerste gezicht!

Ineens hoorde ik ‘m net weer. Het nummer Kiss you all over van Exile.

Grappig dat de band Exile heet, want een aantal jaren terug stond dit nummer werkelijk op mijn ‘exile’ lijstje van nummers dat ik even niet wilde horen. Ken je dat? Dat er iets gebeurd waarmee je een lied zo associeert, dat je het lied niet meer kunt of wilt horen? Nou, dat dus.

I want to kiss you all over, and over again

Ergens in 2016-17 stuurde ik dit lied ’s ochtends naar de man op wie ik verliefd was. Heel erg verliefd was ik, op een totaal verkeerde persoon voor mij. Dat wist ik heus. Heus wist ik diep van binnen dat het niets ging worden, dat ik ging verliezen, maar ik wilde ‘winnen’.

Op een ochtend werd ik wakker en wilde ik hem direct met huid en haar opvreten. Ja, je kent het wel, en om hem dat kenbaar te maken, stuurde ik hem dit nummer. Voor de geïnteresseerden: ik denk niet dat hij het ooit heeft geluisterd en hij reageerde ‘mwah’. Ja, dat had me genoeg moeten zeggen met zo’n heerlijk nummer.

Inmiddels ben ik 3,5 jaar samen met de vader van mijn dochter, dus die vorige ‘liefde’ is nooit wat geworden. Wat er wél nog altijd is, en vrij prominent ook, is dit fantastische lied van Exile.

Aaneenschakeling van toevalligheden

Dit nummer komt – houd je vast – uit 1978. Ik bedoel, ik raadde al dat het een oudje was, maar aan de late 70s had ik niet gedacht. Mike Chapman (wie?) schreef het nummer en hoewel ik dat normaal niet interessant vind, klonk die naam me bekend. Blijkt dat deze man meerdere lekkere nummers op zijn naam heeft staan. Zo schreef hij voor Suzi Quatro en voor Smokie (again, wie?).

De bandnaam Smokie klinkt zo fout dat ik erop klikte en ja hoor ‘Living next door to Alice’. Die kent denk ik heel Nederland, maar dan in de expliciete who the F is Alice-versie van een Nederlands duo.

Daarnaast heeft Smokie ook ‘Lay back in the arms of someone’ geproduceerd. Het zegt je alles, of (hoogstwaarschijnlijk) helemaal niks, maar ik vind dat een heerlijk nummer. Daarnaast blijkt ook nog dat de leadzanger van Smokie, Chris Norman, verantwoordelijk is voor één van mijn favoriete nummers allertijden. Dan heb ik het over Stumblin’ in, een duet met Suzi Quatro.

Even een zijspoor in favorieten: de foto die ik uit heb gekozen voor deze post is ook één van mijn favorieten. Ik schoot ‘m -even snel tussendoor- in oktober 2017 vlak voor het Festival of Lights in Berlijn (ik heb 4,5 jaar in Berlijn gewoond). We liepen door de Linienstrasse en ineens sprongen deze fantastische neonletters me in het oog. Ik kon niet anders dan stilstaan en fotograferen. Vandaar ook die strepen in de letters: de foto verdient niet de schoonheidsprijs, want het was van nogal dichtbij.

Deze foto vind ik mysterie en velvet bankjes in donkere clubs schreeuwen, aber nein, het is ‘gewoon’ een showroom voor tapijten. Ja, ik en mijn fantasieën. Hoewel, ze kunnen natuurlijk prima leverancier zijn voor clubs. Enfin, ik dwaal af.

Terug naar la musica:

Het is weer een van die momenten dat alles samen lijkt te komen. Nu is de muziekwereld uiteindelijk vrij klein en werken veel artiesten met elkaar samen. Van bovenstaande had ik echter geen idee. Heerlijk vind ik het ook om me hierin te verliezen, en stuk na stuk te lezen om erachter te komen dat mijn favorieten met elkaar verweven zijn.

Sfeerbeeld neonletters, Berlijn
Sfeerbeeld neonletters, Berlijn – Rosa-Luxemburg-Straße 27 – (winkel RUG STAR by Jürgen Dahlmanns)

‘Sexiest song’ en No Mercy

Overigens ben ik niet de enige die het warm krijgt van dit nummer. In 2010 kreeg Kiss You All Over een plekkie in Billboards “The 50 Sexiest Songs of All Time”. En ja, ik bedoel – hallo, het is toch ook gewoon pure sex! Dat zit ‘m wat mij betreft vooral in die geile synthesizer op de achtergrond. Ik heb een enorme zwak voor synthesizers. Gelukkig niet meer voor foute mannen.

HA, dacht ik dat ik een synthesizer hoorde, maar het is een keyboard. Wat bijzonder is, omdat Kiss you all over het eerste lied was, dat gecomponeerd is met een keyboard in plaats van een gitaar. Zelf bestempelen Chapman en Chinn het lied als ‘ongebruikelijk’ voor die tijd. Het lied heeft rock en disco-elementen, wat schijnbaar heel apart was voor 1978.

Wat me ook verrast is dat Exile zich voor Kiss you all over door Barry White liet inspireren. Hoewel ik zijn nummer ‘It’s ecstasy when you lay down next to me’ niet ken, hoor ik wel overeenkomsten. Wat ik ook direct hoor, is de intro van Rock DJ van Robbie Williams. En ja hoor, de boel is gesampled voor een hit van Williams.

Die Barry White, wat is hij toch ook goed!

Over samples gesproken, mijn broek viel bijna uit en mijn kaak raakte mijn toetsenbord.

In 1997 werd Kiss You All over trouwens gecovered door de jongens van No Mercy. Als 90s kid kon je destijds niet om die groep heen. De jongens scoorden megahits met liedjes als ‘When I die’ (was ik gek op) en ‘Please don’t go’. No Mercy gooide Exile’s topnummer in een flamenco-mix (ja echt, beluister het nummer maar) en wederom werd het een hit.

Is toch te geestig! Ook deze versie werd dus een knaller in eurodance, maar nee, geeft u mij maar de originele variant.

‘til the night closes in!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *