Verstopte verzend-en retourneringskosten – Let hierop bij (online) outlet shoppen!

Online shoppen vind ik fantastisch, het is een van mijn grootste hobbies. Lekker online struinen, alles uigebreid bekijken en ook vooral kijken of ik iets met korting kan vinden.

Echter, bij online aankopen komen ook verzendkosten en retourneringskosten kijken. Met giganten als Amazon en Zalando om me heen, vergeet ik vaak dat andere webshops die gewoon nog allebei in rekening brengen. Logisch ook, webshops werken niet op water. Soms denk ik erover om zelf een shop te beginnen, en dan zal ik ook starten met rekenen van verzendkosten. Helemaal als je ziet hoeveel mensen retourneren. Of in alle eerlijkheid: als ik naar mezelf kijk, daar mijn retourratio ook vrij hoog ligt.

Nogmaals, ik vind online shoppen heerlijk. Zeker tijdens de hele pandemie waarbij niks open was – en eigenlijk nu weer – nu Barcelona weer overloopt van de toeristen. Hoe relaxed is het, dat we alles vanuit onze luie stoel zo in onze winkelmand kunnen klikken? Twee keer klikken en je hebt een bestelling geplaatst! Levensgevaarlijk ;).

Verzending per webshop

Bij de ene webshop duurt verzending wat langer (wat duurt Zalando in Spanje lang zeg!), terwijl je het bij de ander zo op de mat hebt liggen. Überhaupt is het natuurlijk een luxe en ben ik dankbaar dat ik in een land woon waar gewoon alles aan onze deur bezorgd wordt. Maar ik sta soms echtte kijken van de verzendtarieven. Ik snap het wel, begrijp me niet verkeerd, maar het is een reden om niet direct bij bepaalde shops te bestellen.

Alle kleinere merken in Amsterdam

Noem een Fabienne Chapot, Stieglitz en ik wilde Colourful Rebel noemen, maar volgens mij rekent die laatste geen verzendkosten boven een bepaald bedrag. Ja, ik ben dan weer zo’n doos die boven dat X-bedrag gaat zitten, ‘want he, als ik toch bestel’. En je voelt ‘m aankomen: dan denk ik dus niet na over de eventuele retourkosten. En die? Die kunnen oplopen.

Scotch and Soda

Neem bijvoorbeeld ook het toffe amsterdamse merk Scotch & Soda. Ik heb veel uit hun damescollectie Maison Scotch. Ze hebben toffe prints die ik graag draag, dus er hangt best wat in mijn kast. Wat Scotch ook heeft, is een outlet. Het kopje staat aangegeven op hun homepage en ik klik er vrij vaak ook. Zij hebben ook ‘free shipping’ waardoor ik van de week weer de vergissing maakte om een aardig pak kleding te bestellen. Ik dacht dat ik alles in de juiste maat had besteld, maar toen ik het probeerde waren alle shorts in maat L veel te groot. Ja, dat moest dus terug. Ach, geen probleem, formulier invullen, in de doos (dat vind ik wel ouderwets, dat je dat niet online kan doen – bespaart ook papier) – en weg.

En wéér verkeek ik me op verzendkosten - lees altijd de kleine letters.
Dit ging er terug naar de outlet van Scotch & Soda

Nee dus. Ik mijn retour aanmelden op de website en daar stond het ‘retouren is voor eigen rekening.’ Oke, shit.

Dat mooie zinnetje kostte me ineens EUR 15,60 aan verzendkosten. Nu kan ik dat missen en is het vanuit Spanje naar Nederland niet eens zoveel, maar ze rekenen het wel. Tja, al die luie konten (zoals ik), die hun maten niet goed opmeten en gewoon bestellen…ik snap het wel, maar het is zo’n verschil met de giganten als Zalando en bijvoorbeeld The Outnet. Zij rekenen niks en zullen een vrije flinke retourrate hebben. Bij veel merken moet je dus echt gebruik maken van de sizing tool om je maten op te meten – anders kost het je een lieve duit.

Doet me denken aan Josh Veldhuizen, founder van JOSH V – die ook aangaf dat zij haar sizing tool helemaal had geoptimaliseerd zodat de retourrate zo minimaal mogelijk werd.

Nelly.com

Ja, dit was zonde, een flinke box terug naar Amsterdam.

Ditzelfde geldt voor de webshop Nelly.com. Shop ik echt nooit en ik was eigenlijk vergeten dat deze bestond. Maar, ik heb één grote hobby en dat is items die al uit een collectie zijn verdwenen nog opsporen op ons wereldwijde web. Dit lukte me in het geval van de ‘Swoosie short’ van Fabienne Chapot. Online allang uit de collectie en ze hadden een sample sale, maar ik woon niet in Nederland, dus dat was geen optie.

Ik nog op Vinted gezocht (tip wel die verkoopsite en dit is mijn shop!), maar ik kon hem niet vinden in mijn maat.

Een search via de grote G bood resultaat: Nelly.com. Ik vond ‘m voor EUR 29,95 – nou, TOP. Ik helemaal extatic totdat ik de EUR 7,95 verzendkosten spotte die erbij kwamen. In plaats van die gewoon netjes te betalen, zocht ik nog verder op de webshop, want ach, als ik toch verzendkosten moet betalen, kan ik net zo goed wat meer kopen. Yeah sure, haha. Totdat ik erachter kwam dat ze niet iets hadden van ‘geen verzendkosten boven een X-bedrag’. Je betaalde sowieso voor ieder bedrag verzendkosten. Ik besloot het shortje te kopen, want: 1. Ik vond het nergens anders en 2. Het was een supergoede prijs.

Zo gezegd, zo gedaan, wederom maat 40 – KLIK.

Ongeveer een week later (verzending naar Spanje duurt lang, tenzij je Amazon heet), kwam mijn shortje binnen. Ik fantastisch blij totdat ik het paste. Véél te groot. Maf, want ik draag toch echt maat 40 en had er niet bij stil gestaan dat Fabienne Chapot zo groot viel.

Nu ik het tik, schiet er een jurkje in mijn hoofd dat ik vorig jaar bestelde bij Zalando. Grappig genoeg was het, hetzelfde printje. De ‘boyfriend dress’ van Fabienne Chapot had ik eindelijk besteld en dat was ook net een tent. Bovendien zag het printje er online leuk uit, maar ik gecovered in roze met witte palmbomen vond ik niet helemaal je-van-het. Dat is dus een nadeel van online shoppen. Het jurkje ging dus direct terug.

Dit keer zonder retourkosten, want die rekent Zalando niet. Tja, verzending via de Berlijnse oranje Z duurt lang, maar je kan wel alles online regelen, krijgt een doos mét plakstrip en een retourlabel erin geleverd.

Ieder nadeel heb z’n voordeel zeggen we dan weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Up
Translate »